Teaching is learning, en dat begint bij jezelf. In dit deel worden nog eens 25 gevalsbeschrijvingen toegevoegd, verdeeld over de diverse segmenten en relatiepatronen. Hieronder vind je er een om mee te oefenen.
werkdruk
bo
directeur - leerkracht
Ina vervoegt zich bij Gerry, haar directeur. Ze komt om in het werk. Ina geeft les in groep 8 en is één dag in de week vrijgesteld voor IB-taken. De toenemende vraag naar begeleiding overstijgt de mogelijkheden in de voor haar beschikbare tijd. Bovendien: het is nu februari en in groep 8 begint het circus van de Cito-toets, het vo-schooladvies, de schoolreis in mei en de afsluitende musical in juni, de jaarlijkse vierdaagse, enzovoort. Gerry's eerste reactie is: 'Wat nou druk, dat zijn we allemaal. Daar komt bij dat je het zelf gewild hebt Ina, die IB-taken. Ik heb je nog gewaarschuwd toen je eraan begon.'
Ina is teleurgesteld: 'Nou dan meld ik me maar ziek.'
Dat komt Gerry slecht uit, en ze vraagt zich af hoe ze het anders kan aanpakken.
ondersteunen, reflecteren, verkennen, plannen, concretisteren
complimenten, schaalvragen, dag-maand-jaar later, observatieopdracht, drie vragen om gelukkig te leven