Louis Cauffman en Dick J. van Dijk - Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs

16. Kwesties

Teaching is learning, en dat begint bij jezelf. In dit deel worden nog eens 25 gevalsbeschrijvingen toe­gevoegd, verdeeld over de diverse segmenten en relatiepatronen. Hieronder vind je er een om mee te oefenen.

 

Kwestie:

werkdruk

 

Situatie:

bo

 

Relatie:

directeur - leerkracht

 

Toedracht:

Ina vervoegt zich bij Gerry, haar directeur. Ze komt om in het werk. Ina geeft les in groep 8 en is één dag in de week vrijgesteld voor IB-taken. De toenemende vraag naar begeleiding overstijgt de mogelijkheden in de voor haar beschikbare tijd. Bovendien: het is nu februari en in groep 8 begint het circus van de Cito-toets, het vo-schooladvies, de schoolreis in mei en de afsluitende musical in juni, de jaarlijkse vierdaagse, enzovoort. Gerry's eerste reactie is: 'Wat nou druk, dat zijn we allemaal. Daar komt bij dat je het zelf gewild hebt Ina, die IB-taken. Ik heb je nog gewaarschuwd toen je eraan begon.'

Ina is teleurgesteld: 'Nou dan meld ik me maar ziek.'

Dat komt Gerry slecht uit, en ze vraagt zich af hoe ze het anders kan aanpakken.

 

Mandaat:

ondersteunen, reflecteren, verkennen, plannen, concretisteren


Interventie:

complimenten, schaalvragen, dag-maand-jaar later, observatieopdracht, drie vragen om gelukkig te leven