Louis Cauffman en Dick J. van Dijk - Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs

Deel II: Het onderwijsveld

In dit deel verkennen we ons werkterrein. We delen het in in segmenten en bezien de diverse functies die we daarbinnen kunnen bekleden. We larderen ons overzicht met de nodige casuïstiek - vandaar het schematisch overzicht waarin je kunt opzoeken wat van je gading is. Daar schuilt meteen een gevaar. Natuurlijk wil je weten waar je staat en waar je aan toe bent. Zoek je ‘plek' in het schema en bekijk de voorbeelden. Al lezend in de praktijkhoofdstukken zul je voortdurend herinnerd worden aan de onderdelen uit deel 1. Heb je dat nog niet gelezen, dan kun je dit deel als leeswijzer gebruiken.

 

Maar daarmee is het belang van dit deel niet uitgespeeld. Het vormt in al zijn verscheidenheid een eenheid. We raden je aan je ook eens buiten de begrenzing van je eigen segment of functie te begeven. Je zult ontdekken dat er meer overeenkomsten dan verschillen bestaan. Of je nu schoolleider bent, leerkracht, begeleider of assistent:­ het werk in de school of universiteit staat ten dienste van de groei van leerlingen en studenten. Elke schakel heeft daarin zijn betekenis (om nog maar te zwijgen van het cliché dat een ketting zo sterk is als zijn zwakste schakel).