8. De praktijk van het middenmanagement
Totdat het tegendeel wordt aangetoond, geloven wij dat iedere middenmanager:
- richtinggevend wil zijn om het beste uit leerlingen/studenten naar boven te halen;
- een opbouwende relatie voorstaat met zijn doelgroep en opdrachtgevers;
- het school- of instituutsbeleid uitdraagt naar alle betrokken doelgroepen;
- voorrang geeft aan het primaire onderwijsproces;
- daartoe de optimale randvoorwaarden in stand houdt;
- een brugfunctie wil vervullen tussen management, medewerkers en leerlingen/studenten;
- zich graag gewaardeerd weet.
|
Als middenmanager ken je de collega's en leerlingen als geen ander. Je gaat ervan uit dat werkelijk effectieve oplossingen door hem zélf worden gecreëerd. Juist doordat jij je zo goed kunt inleven - hoe ver sta je er helemaal vandaan? - weet je hem duidelijk te maken dat hij groeit in zijn eigen oplossingen. Dat jij hem daar een handje bij helpt, is mooi meegenomen.