Louis Cauffman en Dick J. van Dijk - Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs

5. De flowchart

De flowchart biedt je de mo­gelijkheid de aard van je werkrelatie continu te evalueren. Als je de werking eenmaal doorhebt, zul je merken op welke manier de zeven­stappendans ermee verweven is: de flowchart en de zevenstap­pendans zijn twee kanten van dezelfde (gouden) medaille. Onderstaande figuur is ook te vinden onder de tab Figuren.

 

  

Afbeelding 2: de flowchart

  

5.1 De beperkte vragenset

Stel keer op keer dezelfde vier startvragen:

  • Is er sprake van een beperking of een probleem?
  • Is er een hulpvraag?
  • Is die hulpvraag werkbaar?
  • Is de ander in staat zijn eigen krachtbronnen te gebruiken?

 

De eerste vraag peilt naar het fundamentele onderscheid en vormt de basis voor de volgende drie, die aanwijzingen geven over de aard van de werkrelatie. De antwoorden verwijzen je naar een meta­diagnostische categorie. Daar passen specifieke interventies bij.