10. De praktijk van het onderwijzen
Totdat het tegendeel wordt aangetoond, geloven wij dat iedere leerkracht:
- goed onderwijs nastreeft om de toekomstkansen van zijn pupillen te bevorderen;
- een goede verhouding nastreeft met zijn leerlingen en hun ouders;
- uitdagingen aangaat waardoor leerlingen/studenten het beste uit zichzelf naar boven weten te halen;
- alles zal doen om leerlingen en/of studenten te wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid;
- leerlingen/studenten bijstaat in het onderhouden van goede relaties met andere actoren in hun schoolleven;
- een positieve invloed wil hebben op het welbevinden van zijn leerlingen/studenten;
- een goede leraar wil zijn en daarvoor gewaardeerd wordt.
|
Voor het antwoord op de vraag waarom leerlingen (willen) leren, is het belangrijk om de doelen helder te krijgen. Ze zijn de voedingsbodem voor je optreden als leerkracht. Vorming en onderwijs, onlosmakelijk met elkaar verbonden, behoren altijd afgestemd te zijn op de leerling. Oplossingsgericht ben je als je uitgaat van de mogelijkheden en niet van de onmogelijkheden die voorhanden zijn in mensen en middelen.